tisdag 6 juni 2017

Dikter för Nyfödingar av Stina Wirsén

Du : dikter för nyfödingar
Bild: Adlibris
En bok om att vänta, att få och att växa med barn - med dikter och illustrationer av Stina Wirsén. Boken är ett konstverk och jag blir alldeles tagen.

Det börjar med graviditeten och ultraljudsbilden i plånboken, så föds barnet och föräldern blir till.

"Ögonen blinkar, du kisar mot 
mig eller mot lampan?
Du fäster inte blicken än
Hur skulle det här gå utan mig?"

Livet fortsätter med sjukhusbesök, första stegen och att vända bärselen ut mot världen. Sista dikten måste jag kopiera och ha kvar - den kan jag inte läsa utan att gråta.

"Att vara någons vuxen, någons vallhund, vakthund
Att sova i tjugominuterspass, med såriga bröstvårtor
......
Samma människa. Min lilla bebis. Alltid.
Att vinka hej då på Arlanda.
Att inte visa att man gråter"

Att vara förälder. /Matilda

Titel: Du - dikter för nyfödingar
Text och bild: Stina Wirsén
Du hittar den i Föräldrahyllan

Inga kommentarer: