måndag 28 mars 2016

En av de bästa böcker jag läst!

Jag har läst boken Kodnamn Verity av Elizabeth Wien. Den står på uHce, men vet inte om jag tycker att det är en ungdomsbok precis. Jag rekommenderar den främst åt vuxna med historiskt intresse.

Kodnamn Verity
Bild: Adlibris
Det är svårt att berätta om handlingen utan att förstöra överraskningsmomenten, själva historien är så bra konstruerad - en riktigt "bra historia"!

Så mycket kan jag säga att den utspelar sig under Andra världskriget. I första delen en brittisk radiotelegrafist fast hos Gestapo i Frankrike, som försöker få henne att avslöja hemliga uppgifter.
Hon sitter i veckor med en lista med koder, och istället för att bara skriva vad de betyder väver hon in svaren i en berättelse om hur hon hamnade i Frankrike över huvud taget. Det blir mycket om
kvinnor i brittiska flygvapnet, franska motståndsrörelsen och Gestapos grymhet.

Det är en av de bästa böcker jag läst!

//Lena, skolbibliotekarie Leksands kommun


Inga kommentarer: