måndag 30 mars 2015

Systrarna Cahil

Farlig förmåga (kartonnage)
bild: Bokus
Visst är det roligt när man upptäcker en ny författare - det gjorde jag för några veckor sedan och jag ser redan fram emot att läsa fler böcker av denna författare som är Jessica Spotswood. Jag hade gått och kikat på hennes böcker, men inte riktigt känt att det var något för mig - mycket på grund av framsidorna på böckerna, som inte helt tilltalade mig. Efter att ha fått tips om böckerna på några  olika bloggar och Instagram så kände jag att jag ville ge böckerna en chans iallafall - och vilken tur det var att jag gjorde det!

Trilogin om systrarna Cahill handlar om tre systrar som är häxor. Detta måste dock hemlighållas eftersom de annars riskerar att fängslas och hamna på ett mentalsjukhus eller förvisas till ett fångskepp av Brödraskapet som styr i New England. Tidigare styrde häxorna i New England men då deras styre störtades tog Brödraskapet över och förbjöd häxeri och började förfölja alla som visade något tecken på magiska krafter.

Storasyster Cate har lovat att ta hand om sina småsystrar Maura och Tess sedan deras mamma gick bort. Cate har gjort så gott hon har kunnat men det är inte lätt att dels hålla styr på sin egen magi och dels hålla koll på två småsystrar som också visar sig ha magiska krafter. Deras pappa anar ingenting och ingen mer i hushållet vet om något. Allt förändras dock när Cate hittar sin mammas dagbok.

Det är en välskriven och vacker berättelse om systerskap, kärlek, och vänskap. En berättelse som är en riktig bladvändare med många överraskningar.

/Linda

Inga kommentarer: