torsdag 5 mars 2015

Läs mer om Hercule Poirot - Agatha Christies mästerdetektiv!

Agatha Christie

Efter att ha återknutit min bekantskap med Hercule Poirot i Monogrammorden av Sophie Hannah tänkte jag att det skulle vara roligt att läsa något av Agatha Christie. Hercule Poirot är en av Agatha Christies främsta detektiver och en oförglömlig ”person” med många starka karaktärsdrag. För ett antal år sedan läste jag mig igenom i stort sett alla hennes böcker men det minns jag tyvärr inte så mycket av. Det som slår mig nu är hur Christie lyckas få det här med mord att verka så trevligt. Ja, nästan underhållande! Stämningen medan jag läser är riktigt behaglig! Naturligtvis undrar jag hela tiden vem som gjorde ”det” och hur det ”gick till” men jag våndas aldrig. Det är, enligt min smak, perfekt läsning en söndagseftermiddag!

Mord på Allhelgonadagen
I Mord på Allhelgonadagen säger Joyce att hon sett ett mord, kanske för att imponera, eller i varje fall hamna i centrum under förberedelserna till bjudningen. Ingen verka lyssna just då, men när festen är slut är också flickan död, vilket måste innebära att i varje fall mördaren både hörde och tog Joyce på allvar. Hercule Poirot tillkallas av sin goda vän Ariadne Oliver för att ordna upp det hela. Mrs Oliver själv är författare av deckarhistorier och på besök hos en god vän i byn. Som tur är finns också en pensionerad polisintendent att vända sig till på plats. I den lilla byn är inte allt som det synes vara, vilket det vid närmare eftertanke aldrig är. Det visar sig att det finns flera ouppklarade mord, så vilket kan flickan ha sett? Poirot ställer sina små frågor här och där och lägger samman det hela till ett elegant pussel, som en mästare bör!

Korten på bordet (e-bok)
Korten på bordet
Ännu ett delikat mord att ta sig an för Hercule Poirot. För att roa sig själv och sina gäster har Mr Shaitana ordnat en middagsbjudning av det mer ovanliga slaget. Han har bjudit in fyra personer som så att säga utfört det perfekta mordet och kommit undan med det, samt fyra personer som alla har erfarenhet av att lösa brott. Men bjudningen går inte riktigt som Mr Shaitana tänkt sig, den slutar med ett mord – hans eget! Frågan är nu vem av de fyra som känt sig så hotad av Mr Shaitanas insinuationer under middagen att denne skridit till handling – mitt under bridgepartiet?

Författare: Agatha Christie
// Katarina

Inga kommentarer: