torsdag 11 december 2014

Julbokstips 11 - Jag, En

Vill du läsa något annorlunda? Vill du bli överraskad? Då har jag ett toppenboktips så här i juletid.

Jag, En (pocket)Tänk dig att inte ha någon egen kropp. Tänk dig att du varje dag vaknar upp i en ny kropp, i någon annans liv. Du är dig själv, men du byter skepnad varje dag. Så är det för En, huvudpersonen i David Levithans bok Jag, En. Det låter jättekonstigt, och det är jättekonstigt, men väldigt fascinerande.

En är mästare på att anpassa sig (förstås). Han har haft det så här hela sitt liv, eller så länge han kan minnas. Allt flyter på tills den dag han vaknar upp i Justins kropp och träffar Rhiannon, Justins flickvän. Helt plötsligt är det väldigt svårt för En att bara gå vidare. Ny kropp, men samma känslor. Han kan inte glömma Rhiannon.

Historien är skruvad men författaren håller ihop det hela. Boken får mig verkligen att tänka till. Vad är det som är jag i en människa, vad är ens identitet, hur hänger den ihop med kroppen? Och så är det en väldigt vacker berättelse om den omöjliga kärleken.

Varför inte som julklapp till tonåringen, den unga vuxna eller vem som helst som du har i din närhet den här julen :-)

Titel: Jag, En
Författare: David Levithan

/Matilda

Inga kommentarer: