torsdag 25 september 2014

Våga du läsa denna bok?

Lite mer än en kram (kartonnage)
Bild: Bokus
I måndags hade jag sexorna som lånade. Plötsligt blev det ett väldans fniss bland killarna så jag kollade av läget och såg att det handlade om denna bok. Föreslog att någon skulle läsa den men detta var killarna alldeles för generade för. Då sa jag att det kanske var bäst att jag läste den själv, så det är nu gjort.

Detta är en mycket bra bok för ungdomar i 12-14 årsåldern ”om man vågar”. Jag tycker att den passar lika bra till killar som till tjejer, men boken har en 13 årig kille som huvudperson. Manne förälskar sig i en tjej som är två år äldre och bara detta är ju jobbigt i den ålder eftersom det sällan är tillåtet att en kille har sällskap med en tjej som är äldre än man själv är. Manne går i sjuan och tjejen som han förälskar sig i är klasskompis med hans syster och går i nian. Inte nog med det hon har också känslor för Manne.

Citat ur boken. ”Min snopp blev hård. Jag tog på den genom tyget. Att få stånd var typ världens märkligaste sak”.


Hur jobbigt är det inte att vara ung och osäker?

Vågar du läsa!!!


Hälsningar från Susanne / Insjöns bibliotek och skolbibliotek

Inga kommentarer: