måndag 5 maj 2014

För dig som gillar att baka!

Sötebröd från Brunkebergs bageri (inbunden)Sötebröd från Brunkebergs bageri
Här finns hur mycket gott som helst att baka! Boken har en bra indelning med vetebröd, croissanter/wienerbröd, smördegsbakverk, mördegsbakverk, mjuka kakor, småkakor/biskvier/maränger och som avslutning tårtbottnar. Det är bara att gå direkt till det man är intresserad av att baka. Till varje avdelning får man mängder av bra tips för att få till det där riktigt goda bakverket. Det är trevligt skrivet och jag fastnar direkt och tänker att så där ska jag prova och göra nästa gång! Egentligen låter allt gott men man har väl alltid sina favoritsmaker och min är vanilj, alltså provar jag gärna nya bakverk som innehåller vanilj. Kardemummabullarna, som enligt bagaren och tillika författaren, är bageriets storsäljare ser underbart smarriga ut och verkar inte alltför svårbakade. Vi får väl se....
Författare: Heléne Johansson

Tårtor (inbunden)Tårtor
Har man siktat in sig på att baka en riktigt god tårta får man bra handledning av Jan Hedh i boken Tårtor. Det finns naturligtvis olika svårighetsgrader men för mig som inte bakar just tårtor särskilt ofta är det bra med tydliga bilder och instruktioner. När jag läste igenom listan med recept blev jag glatt överraskad – att det fanns så många sorters tårtor. Här måste helt enkelt alla kunna hitta en favorit! Den här boken är verkligen något för dig som vill baka en tårta och slå alla med häpnad. För att nämna några – Prinsesstårta, Otellotårta, Margarethatårta, Hasselnötskolatårta och Äppelmarängtårta. De vackra fotografierna gör det lätt att föreställa sig hur gott det kommer att smaka!
Författare: Jan Hedh

// Katarina

Inga kommentarer: