torsdag 14 november 2013

Ska Sofia lyckas rädda Santos?

Bara min! (kartonnage)
Bild: Bokus
I serien Rackastallet möter vi Sofia, som här i den första delen Bara min, har ponnyn Santos som sin favorit på ridskolan. Santos vantrivs och Sofias dröm är att kunna köpa loss honom. Om hon nu lyckas övertala ridskolechefen Sundström att få köpa hästen - var skulle hon ha honom? Hur skulle hon ha råd med hö och allt annat Santos behöver? Sofia sitter barnvakt, räknar och sparar. I ett svagt ögonblick har pappa sagt att om hon kan få ihop pengar och har en plan för att kunna behålla hästen ska han inte stå i vägen.... Samtidigt påpekar han nogsamt att hästarna inte får ta över hennes liv, viktigast är skolan! Det får Sofia inte glömma! Sofia är en duktig tjej med höga krav på sig själv, frågan är - hur långt kan hon sträcka sig?

Min nio-åriga dotter och jag har läst hela serien och vi tycker den är både spännande och rolig. Det är mycket hästar men framför allt har vi lärt känna Sofia, hennes familj och kompisar, det har gått upp och ner, och vi har hoppats och våndats med Sofia under denna tid. Det har varit en riktigt härlig läsupplevelse!

Hela serien om Rackastallet består av Bara min, Egen häst, Hästliv, Sommarbete och Hästdrömmar.

Författare: Lin Hallberg

// Katarina

Inga kommentarer: