söndag 13 oktober 2013

Virkinspiration - här kommer den!

När jag växte upp fick man lära sig virka "ordentliga" saker som en duk eller en gardin, ett överkast eller kanske en gästhandduk. När jag tittar i Virka mera: Maskor, mönster och modeller för både nybörjare och virkentusiaster får jag känslan av att man kan virka vad som helst, kombinera vilka färger man vill, och det är kort sagt, bara fantasin som sätter gränserna. Beskrivningarna har olika svårighetsgrad – rimligen kan alla hitta något som passar deras nivå. Det finns en hel del enkla saker som babykofta & skor, barnhattar, rund matta av restgarn eller en enda mormorsruta som får växa och till slut blir en filt.

Extra intressant blir boken för den som vill utveckla sin virkningVirka mera. Bild: bokus och lära sig nya saker. Sommarväska i solfjädersmönster eller halsduk med muscher – det låter nästan poetiskt i mina öron. Att lära sig tolka mönster kan vara en möjlighet att få använda sin kreativitet på ett nytt sätt. Skulle man inte bli nöjd med det man knåpat ihop finns även tips för hur man kan "rätta" till detta. Mycket sympatiskt för allt blir ju inte som man tänkt sig!

Själv föll jag totalt för den röda runda mattan av restgarner på framsidan. Jag blir glad när jag ser den! Och restgarner finns det gott om....

Titel: Virka mera - maskor, mönster och modeller för både nybörjare och virkentusiaster
Författare: Eva Wincent och Paula Hammerskog

Provläs Virka mera


// Katarina

Inga kommentarer: