torsdag 17 oktober 2013

Får barn bli arga?

Aggression Bild:BokusJesper Juuls bok "Aggression - ett nytt och farligt tabu" berör mig djupt. Tankarna far hit och dit, knyter an till olika minnen och upplevelser, både i min egen barndom och mina barns. När jag inte läser bär jag boken inom mig.

Är ilska inte längre en accepterad känsla? Blir vi inte arga då och då när något är fel? Jesper Juul tecknar ilskans rötter och dess historia fram till våra dagar och hur vi, dagens föräldrar, hanterar barnens ilska. Det är samtidigt en historia om förtryck som visar barnets utsatthet.

Det går att hitta andra förhållningssätt och Jesper Juul menar att det aldrig är för sent. Men han skriver också att det är stor skillnad mellan att vara välartad och må bra. För den som vill reflektera vidare finns en checklista i slutet på boken. Tankeväckande läsning som i mina ögon säger en hel del om den tid vi lever i.


// Katarina

Inga kommentarer: