torsdag 31 januari 2013

Författarbesök!

Idag har vi besök av Tony Samuelsson som är en författare för lättlästa böcker. Han kommer träffa både studenter från SFI och specialpedagoger i kommunen. Vi ser fram emot att få välkomna alla hit och speciellt Tony Samuelsson!

Vem är då Tony Samuelsson?
Plastpappan
Platspappan finns att låna på biblioteket. Bild: Adlibris
Jag är född 1961, uppvuxen i Farsta. Idag är jag gift med Beata, vår son Anton föddes 1989. Att jag blev författare har jag framför allt folkbiblioteket och intresserade lärare i skolan att tacka för. Eftersom jag läste mycket så var steget inte så stort till att börja skriva. Min skrivlust uppmärksammades av mina svensklärare, som uppmuntrade mig och berömde mina uppsatser. Redan i de tidiga tonåren drömde jag om ett författarliv, att bli författare. Det var länge en hemlig dröm.

1996 flyttade vi till Orsa i Dalarna med barn och katter. Vi bor en bit utanför i den lilla byn Slättberg. Vi kom hit för att drömmen om ett liv på landet utlovade frihet, utrymme, en trädgård, en omstart i livet som vi ville ha. Här har jag vuxit ut som skönlitterär författare, i både med- och motgång. Jag har tidigare jobbat som fabriksarbetare, chaufför och sjukvårdsbiträde, nu som heltidsförfattare med böcker, filmmanus, tevedramatik, journalistik, föredrag, uppläsningar, skolbesök. I mina romaner skildrar jag ofta människor i både arbete och vardagsliv och deras sökande efter en djupare tillhörighet. Jag skriver kulturjournalistik för bland annat Dala-Demokraten, Mål och Medel och LO-Tidningen. Arbetarlitteraturen är ett specialintresse.

1993 Tidningen VI:s litteraturpris, 2000 Stig Sjödin-priset, bland annat för mina insatser för arbetarlitteraturen. Har även fått ABF Dalarnas litteraturpris 2004 och Ivar Lo-priset 2005. Samt Orsa kommuns kulturpris 2006.

Inga kommentarer: