torsdag 22 november 2012

Rysningar i novembermörkret!





Djävulens fotspår



av E.E. Richardson


Ett i eld, två i blod, tre i storm och fyra i flod...

Så börjar ramsan som alla barn säger på skolgården, som alla kan. Ramsan som berättar hur du ska dö. Spännande men inte på riktigt. Eller? 
Ingen vet riktigt var den kommer ifrån eller vem som började med den. Någonstans ute i Redford skogen ska de finnas, djävulens tretton fotspår. Tretton steg till Mörkermannens dörr, ingenting blir mer som förr… 

Men det är ju bara en skröna, inte på riktigt, eller hur?


Bryan vet att det inte bara är påhitt. När han var 8 år hittade han och hans två år äldre bror Adam fotspåren. De sa ramsan och Bryan såg mörkermannen. Han tog Adam.
Fem år senare får Bryan veta att Adam inte är den förste som försvunnit...
En vän till mig, som arbetar som bibliotekarie, tipsade mig om den här boken som är en skräckroman för barn och unga. Till att börja med var jag lite skeptisk till att läsa den, då jag är ganska lättskrämd, men när jag väl öppnat den och börjat läsa gick det inte att lägga den ifrån sig!
    Jag älskar att historien byggs upp kring den här ramsan, den är läskig men samtidigt så spännande. Det ligger en mystik över hela berättelsen, från sida ett.
    Känslorna är välbeskrivna, och det är lätt att leva sig in i karaktärerna. Man känner med Bryan. Hans sorg av att ha förlorat sin storebror, och hans stora skräck för att han ska vara nästa offer.
Gör det bekvämt i soffan, kryp upp med en kopp te, och låt dig rysa, förundras och ryckas med av denna väldigt spännande bok!
Jag skulle rekommendera den för barn 12 år och uppåt! 

/Linnéa 




Inga kommentarer: