onsdag 28 november 2012

En roman om vampyrer, varulvar och parasoll!

SJÄLLÖS
- en bok om Alexia Tarabotti

av Gail Carriger


Det är London och det är 1800-talet. Spöken, vampyrer och varulvar är en naturlig del av samhället. Alexia Tarabottis liv är inte enkelt. Till att börja med har hon ingen själ, vilket hon dock väger upp med en tämligen morsk attityd. För det andra är hon 26 år och fortfarande ungmö, och som om inte det räckte, en kurvig halvitalienska. Hon har funnit sig i ett liv som ogift, och när hon en kväll - under en sådan där tråkig bal där alla ogifta flickor fnittrar och flörtar- gömmer sig i biblioteket för lite lugn och ro, blir hon plötsligt överfallen av en hungrig vampyr. Detta blir början till en rad oförutsedda händelser, med inslag av både stiliga varulvar, förfärliga hattar och amerikanska forskare.

Då Alexia kommer från en förnäm familj under 1800-talet, är det väldigt mycket vett och etikett i boken. Vi får också läsa mycket om klädproblem och olika klänningar, dock inte alls så att det blir för mycket. 
Jag älskar karaktärer som Alexia Tarabotti. Hon är rättfram, med ganska kort stubin och säger hela tiden vad hon tycker utan att bry sig så värst mycket om vem det är hon säger det till. 
   Jag kom ganska snabbt in i boken, men i början var det lite svårt att hålla kvar intresset vid handlingen. Det gick dock relativt snabbt över när det hände mer och mer, och tillslut var jag helt fast! Det är 1800-talets romantiska återhållsamhet, blandat med övernaturliga fenomen och varelser. Jag tycker att det är en riktigt bra bok, och jag älskar att läsa om den fina etiketten, reglerna och den extrema artigheten som är så vardaglig för dem men ytterst sällsynt nuförtiden. Också det att kvinnorna ska vara så svaga och menlösa, medan Alexia är en mycket självständig och som sagt morsk ung kvinna och folkets reaktioner på detta, är väldigt roligt att läsa! 
Författaren har ett väldigt bra språk, och mycket är också väldigt originell. Miss Tarabotti har ingen själ, vilket betyder att när hon rör, tillexempel en vampyr, blir denne åter till människa tills det att hon avbryter den kroppsliga kontakten. Detta har jag aldrig stött på tidigare i någon bok, och tyckte att det var en väldigt rolig och spännande idé! Denna bok är också klassad som en vuxenbok, vilket jag tycker är väldigt roligt då det handlar om övernaturliga varelser. Vampyrer är ju som vi vet populära nu, men det är oftast i böcker för barn och ungdomar. 
Låna den, läs den - men inte vid frukostbordet så att ni kommer försent vilket vad var jag gjorde i morse! 
/Linnéa

Sidor: 365 
Förlag: Styxx fantasy



Inga kommentarer: