tisdag 20 november 2012

Belinda Bauer - ny deckarförfattare

Mörk jord
Bild: Adlibris
Jag har fått en ny favoritförfattare - Belinda Bauer. Det började med att jag blev nyfiken på Mörk jord när jag läst en recension av den och sedan har det bara fortsatt. Nu har jag precis börja på hennes tredje och senaste bok och även om jag bara hunnit några sidor så känner jag redan på mig att mina förväntningar kommer bli uppfyllda.

Belinda Bauers böcker utspelar sig i England i en liten by som heter Shipcott där alla känner alla och sammanhållningen är stark. Den första boken handlar om ett ouppklarat fall sedan 18 år tillbaka i tiden. Billy Peters försvann under samma tid som sex andra barn mördades. Arnold Avery som dömdes för morden på de sex barnen erkände aldrig att han mördat Billy Peters och detta gör att hans familj aldrig fått någon ro. Familjen faller sönder på grund av denna oro eftersom mamman vägrar att tro på att Billy är död och ständigt väntar på hans hemkomst. Detta gör att Steven tar saken i egna händer och börjar leta efter sin morbrors kropp ute på Exmoorheden. Varje dag går han ut och gräver tillsammans med en kompis. Steven låter det inte stanna vid detta utan en dag skriver han ett brev till mördaren, Arnold Avery och detta leder honom in i en farlig katt-och-råtta-lek. En uttråkad seriemördare får plötsligt vittring igen.....

Nästa bok, Skuggsida, utspelar sig i Shipcott, men denna gång är det inte Steven och hans familj som är i blickpunkten. Nu får får man följa polisen Jonas Hollys arbete då det helt plöstligt sker flera mord på äldre och sjuka. Den här boken är minst lika spännande som Mörk jord.

Det jag gillar med Belinda Bauers böcker är att man verkligen inte kan lista ut hur det ska gå förrän in på sista sidan.

Vill du ha lite spänning i höstmörkret - låna dessa böcker!

//Linda

Inga kommentarer: