måndag 18 juni 2012

En bok att skratta, gråta och leva med

En dag
Bild: Adlibris
Jag har precis läst ut boken En dag av David Nicholls och när jag läst klart boken var jag tvungen att se filmen som är baserad på boken. Detta är en underbar bok där man får följa Emma och Dexter under 20 års tid. Men författaren har valt att endast beskriva en dag varje år i deras liv - ibland är de tillsammans och ibland på helt olika ställen. Den 15 juli 1988 börjar berättelsen när Emma och Dexter tillbringar en natt tillsammans och från den stunden börjar en vänskap som går både upp och ner. De kommer från helt olika bakgrunder. Emma från en arbetarbakgrund och Dexter från en välbärgad familj. Han vill leva livets glada dagar medan Emma har åsikter om allt och vill göra skillnad med det hon gör i sitt liv.

Till att börja med hade jag lite svårt för Dexter - han var så ytlig, medan jag sympatiserade med Emma och ville att hon skulle lyckas med det hon föresatte sig. Allteftersom man lär känna Dexter mer började jag dock känna för honom också. Han har det inte så lätt även om han försöker hålla uppe den fasaden.

Detta är en varm, sorglig och helt underbar bok som jag gärna rekommenderar till den som vill bli berörd. "Hur många andra romaner i modern tid fångar livets och kärlekens omöjlighet med en sådan scenografisk detalprecision, empati och humor" Andres Lokko.

Filmen En dag med Anne Hathaway och Jim Sturgess följer boken väl. Man kan se den utan att ha läst boken, men man får ut mycket mer om man har läst den. Jag gillar hur Anne Hathaway porträtterar Emma och Jim Sturgess passar bra som Dexter.

Låna boken - hyr filmen!

//Linda

Provläs genom att klicka här


Inga kommentarer: