fredag 17 februari 2012

En författare kommer till Melodifestivalen!

Att Björn Ranelid ska medverka i årets Melodifestival med låten ”Mirakel” har nog inte gått någon förbi. Många uttalande om detta har redan gjorts!
Kanske kan det också bli en startgrop för att ta sig an hans författarskap. Björn Ranelid som gjort sig känd för ”det ranelidska språket” har skrivit ett trettiotal böcker och här nedan ges förslag på några titlar:

Tyst i klassen!Mitt namn skall vara Stig Dagerman, 1993
Synden, Augustpriset 1994
Tusen kvinnor och en sorg, 1998
David Puma och drottning Silvia, 2002
Bär ditt barn som den sista droppen vatten, 2004
Hjärtat som vapen, 2006
Kniven i hjärat, 2010
Tyst i klassen, 2012

Så här uttalar sig Björn Ranelid själv om sin skrivprocess:
- När jag väl bestämt mig för att skriva en bok börjar ett hårt arbete i mitt huvud, teoretiskt och mentalt, innan jag sätter mig för att skriva. Först måste jag ha två-tre kapitel och slutet klart i huvudet. Och första meningen - den är helig för mig. Jag kan inte skriva vidare om jag inte har den klar, säger Björn Ranelid och citerar sig själv:


”Min själ väger inte mer än drömmen i en fjäril men den rymmer så mycket att Gud får ta till sin stora passare om han vill sluta den” – inledning till Mitt namn ska vara Stig Dagerman.

Och om ”det ranelidska språket”
- Som ett prosaspråk med vissa rötter i poesin, ett sinnligt och oförutsägbart språk utan konstiga ord. Inga långa flätade bisatser, en böljegång mellan långa och korta satser, viss suggestion i en del metaforer som ibland kan komma så tätt att de biter varandra i hälarna. Numera försöker jag avstå från detta, både tekniskt och medvetet. Jag lägger band på mig själv, säger han….

(text: Göran Nilsson, Kultur Skånes tidning Och! nr 4, 2006)

Välkommen in att låna Ranelids böcker och upptäck själv det "ranelidska språket"!

//Katarina

Inga kommentarer: