fredag 26 augusti 2011

Länge leve tanten!

Jag vill tipsa om en bok som är helt ny och som vi ännu inte fått till biblioteket, men den verkar så helt rätt och cool att jag bara måste få tipsa om den redan nu!

Det är Supertanten av Elin Ek. I Uppsala Nya Tidning skriver deras recensent följande:
"Det här är min nya favoritbok: variationsrik, användbar och inspirerande. Den roliga serien varvas med fakta om elaka kärringar och historiska tantförebilder. Ärtsoppsreceptet inleds med en rolig anekdot om pruttar. Fantastiska kakrecept står bredvid ett smart avsnitt om fikat som kvinnopolitisk stund. Jag får instruktioner i att bygga en fågelholk, koka sylt och göra en paketkalender. Elin Ek är fantastisk rolig, som när hon diskvalificerar fruktsallad som dessert med orden: ”Det är inte en efterrätt, det är frukt som ligger huller om buller.”
Men Supertanten är inte bara en mysig bok med symönster, bärplockartips och kuriosa. Nej, den är en hyllning till civilkurage, solidaritet och medmänsklighet. Elin Eks (och även min) bild av tanten är en individ som inte är insmickrande eller romantiskt tillgjord, som tar för sig och står upp för det hon tror på och som avskyr när folk tränger sig i en kö. Alltmedan hon lagar en kick-ass fläskpannkaka."

Vill ni lära er mer om tanten finns det ett Tantmuseum i Hovra i Hälsingland. Kolla in det här: Tantmuseum
När man väl börjar söka på ordet tant på Google så hittar man en uppsjö av länkar - här kommer en till som var lite kul: Tantkalendern

Ha en skön helg och baka en tant-kaka eller gör en utflykt till Tantmuseet!

//Linda

Inga kommentarer: