lördag 20 augusti 2011

Kräftskiva

I augusti firar vi både kräftskiva och surströmmingsskiva. Om jag får välja föredrar jag kräftskiva, men det kan kanske bero på att jag inte har varit med på någon riktig surströmmingsskiva någon gång sedan jag var 8 år. Kanske att jag som vuxen skulle uppskatta surströmmingen lite mer än som barn.

Är ni nyfikna på dessa båda traditioner har vi förstås några böcker att rekommendera. Jan-Öjvind Swahn som har koll på det mesta vad det gäller svenska traditioner har skrivit en liten bok som heter Majstång, kräftor och Lucia. I denna bok presenterar han kortfattat alla årets högtider. Denna bok har vi även på engelska, tyska och spanska om ni har några vänner eller släktingar på besök från andra länder och som funderar på varför i hela världen vi äter kokta kräftor och fisk som luktar illa.....

Svenska kocklandslaget tillsammans med Tore Wretman har gjort en bok som heter Det svenska matåret. Denna bok handlar precis som dess titel låter om den svensk mat vi äter vid olika högtider under året.

Kräftans lov: en kulinarisk och historisk resa i kräftans värld. Är perfekt för den som planerar en kräftskiva och vill glänsa lite extra med kunskap om kräftor.

Slutligen är kanske Anna Bergström den som kan ge råd om både kräftor och surströmming i Annas svenska kök.

Fler böcker finns att låna på biblioteket! Välkommen!


//Linda

Tore Skogmans Surströmmingspolka :-)

Inga kommentarer: