lördag 16 juli 2011

Himlaspelet

Ikväll är det premiär för årets Himlaspel. Om du vill förbereda dig inför föreställningen eller inte alls vet vad Himlaspelet är då är du hjärtligt välkommen till oss på biblioteket. Här kan du låna litteratur om Himlaspelet och även titta på "En jubileumsutställning om Himlaspelet utifrån ett yngre perspektiv. Entreprenörskolan på uppdrag av Föreningen Himlaspelet.".

Rune Lindströms företal till spelet:

En gammal leksandskarl tänkte i stillsamhet på sin hädanfärd och sade:

Ä blir föll te gå te nå` långväga budar”. Dessa ord kunna aldrig gå bort ur mitt minne.
De förde mig ned djupt i den jord där leksandsfolkets kynne har sina rötter, till den kärna av enkel bondeid som träder i dagen i manligt tysta hjältedåd. Och jag tog till min uppgift att i bygdens egna färger utmåla den livssyn, som blivit mig själv till styrka, glädje och hjälp.
I vårt folks heroiska ögonblick har dalkarlen stigit oss till mötes med armborst för öga för att freda konungakronan. Men i de stumma seklerna, för gråa att bevaras på historiens blad, gick han allena i by. Här sådde han ärvd teg. Här byggde han i tystnad sin del av himlen. Här dog han i frid. Det är om honom detta spel vill handla- var han än lever och vandrar i världen.
Vårt spel speglar den tid, då vår Herre ännu vandrade mellan Lima och Svärdsjö i blommig väst och syrtut och Gammel-Jerk smög i libstickstånden bakom härbreknuten. På den tiden tändes ännu häxbålen på bergsknallarna lika förtärande som de onda tungor som tänt dem. Men under vita kyrkovalv blommade den starka fromheten som saftiga rosor.
Från gård till gård vandrade Kurbitsmålaren med herremansskick och penslar i hand. En dag trädde han in under mitt tak, ställde kunten i vrån och sade: ”Jag skall måla på din vägg ett minne från min ungdom, och allt dalfolkets tro skall jag måla därhos.
Och han målade med skälvande gammalmanshand sex tavlor, men över dem skrev han med sirligt krus en rad ur den gamla psalmen: then Wäg som up till Himla bär.

En riktigt trevlig kväll önskar jag er som ska gå och se årets Himlaspel!

//Linda

Inga kommentarer: